Pytania i odpowiedzi

Konkurs 1.4_3 Systemowe wspieranie przedsiębiorczości

Oto najczęściej zadawane pytania dotyczące Konkursu 1.4_3 Systemowe wspieranie przedsiębiorczości:

  1. Czy w ramach kwartalnych rozliczeń poniesionych kwalifikowalnych kosztów zarządzania przez Beneficjenta wymagane będzie składanie kopii dowodów księgowych dot. poniesionych kosztów?
    W przypadku kwartalnych rozliczeń kosztów zarządzania, co do zasady, Beneficjent nie będzie przedkładał kopii dowodów księgowych dot. poniesionych kosztów przedstawionych w ramach Kwartalnych Sprawozdań z realizacji Projektu. Beneficjent jest natomiast zobowiązany do należytego dokumentowania wszystkich kosztów i wydatków za pomocą dokumentów księgowych oraz przechowywania tej dokumentacji w swojej siedzibie wraz z dokumentacją potwierdzającą realizację obowiązków, o których mowa w § 10 Załącznika nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy). W przypadku powstania wątpliwości, w trakcie prowadzonej weryfikacji Kwartalnych Sprawozdań z realizacji Projektu, Beneficjent może zostać wezwany do przedłożenia stosownej dokumentacji na żądanie IP II, w tym dokumentacji księgowej.
     
  2. Jaki termin oznacza pojęcie "niezwłocznie", przytoczony w Par. 11 ust. 4 wzoru umowy, dot. obowiązku pozyskiwania przez Beneficjenta od Ostatecznych Odbiorców dowodów księgowych potwierdzających wydatkowanie środków pożyczki? 
    Użyte sformułowanie oznacza, że Beneficjent powinien pozyskiwać dokumenty księgowe potwierdzające wydatkowanie środków pożyczki w terminie zgodnym z normalnym trybem postępowania w podobnych sprawach, ustalonym z uwzględnieniem uzasadnionego czasu potrzebnego na dokonanie niezbędnych czynności w danych okolicznościach. Ter­minu nie można utoż­sa­miać z ter­mi­nem natych­mia­sto­wym, ponieważ dłuż­ni­kowi jest potrzebny pewien okres na zasto­so­wa­nie się do wezwa­nia wierzyciela. Szczegółowe zasady dotyczące obowiązków Ostatecznego odbiorcy w tym zakresie powinny zostać uregulowane w umowie pożyczki zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 i 3 Załącznika nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy).
     
  3. Jaka jest podstawa prawna wskazująca na obowiązek Ostatecznych Odbiorców do potwierdzania braku zaległości w zakresie jakichkolwiek podatków stosownymi zaświadczeniami wydanymi na ich rzecz przez właściwe organy podatkowe, o którym mowa w Par. 11 ust. 7 pkt 7 wzoru umowy? Czy dopuszczalne będą w tym przypadku również stosowne oświadczenia Ostatecznych Odbiorców, tak jak w przypadku instrumentów inżynierii finansowej w ramach inicjatywy JEREMIE?
    Zgodnie z § 11 ust. 7 pkt 1 Załącznika nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy) pożyczkę może otrzymać wyłączenie Ostateczny odbiorca, który nie może być przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu pkt 20 Komunikatu Komisji w sprawie Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz.Urz. UE C 249/1 z 31.07.2014 r.).
    W zakresie potwierdzania braku zaległości podatkowych dopuszczalne są zaświadczenia zgodnie z Załącznikiem nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy). 
     
  4. Jaka jest podstawa prawna wskazująca na obowiązek Ostatecznych Odbiorców do informowania o częściowym pochodzeniu finansowania z EFRR w ramach Programu, o którym mowa w Par. 12 pkt 9 wzoru umowy? Pragniemy zaznaczyć, że taki obowiązek został zlikwidowany w przypadku instrumentów inżynierii finansowej w ramach inicjatywy JEREMIE, a pozostał jedynie w odniesieniu do Pośrednika Finansowego?
    Obowiązek zawarcia w umowach pożyczek obowiązku dot. informowania o częściowym pochodzeniu finansowania z EFRR w ramach Programu wynika z zapisów wzoru Umowy stanowiącej Załącznik nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3.
     
  5. Czy w uzasadnionym przypadku, wskazującym na obszerny zakres sprawozdań kwartalnych, możliwe będzie wydłużenie terminu ich składania do IP II, o którym mowa w Par. 16 ust. 2 wzoru umowy do 10 dni roboczych, tak jak w przypadku instrumentów inżynierii finansowej w ramach inicjatywy JEREMIE?
    Wskazane terminy mają charakter instrukcyjny. Ich wskazanie ma na celu realizację zasady szybkości w zakresie wdrażania i rozliczenia Projektu ze względu na zobowiązania IP II oraz IZ RPO WP w zakresie zamykania RPO WP na lata 2007-2013. Każdorazowo wypełnianie obowiązków umownych w zakresie sprawozdawczości przez Beneficjenta podlega weryfikacji przez IP II, zgodnie z obowiązującymi procedurami i z uwzględnieniem indywidualnych przypadków.
     
  6. Załącznik nr 1 „Zasady realizacji projektu …” określają, że Katalog niekwalifikowanych kosztów zarządzania zawiera Grzywny, kary finansowe i wydatki związane ze sporami sądowymi. Czy dobrze rozumiemy, że nie dotyczy to  kosztów sądowych i związanych z dochodzeniem należności od pożyczkobiorców?
    Koszty zarządzania mogą być uznane za kwalifikowalne co do zasady w przypadku, gdy zostały wprost wskazane w katalogu kwalifikowalnych kosztów zarządzania należnych beneficjentowi, o którym mowa w Załączniku nr 1 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3. Koszty zarządzania w zakresie dochodzenia należności od pożyczkobiorców mogą być kwalifikowalne, gdy obejmują czynności dokonywane w formach, które mogą zostać bezpośrednio przypisane do którejś z kategorii wskazanej w w/w katalogu, np. koszty wynagrodzeń pracowników, koszty wizyt monitorujących u Ostatecznych Odbiorców, usługi pocztowe itp.
    Koszty dochodzenia należności od pożyczkobiorców ponoszone w formach innych niż wskazane w katalogu kwalifikowalnych kosztów zarządzania należnych beneficjentowi, o którym mowa w Załączniku nr 1 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3. nie są kwalifikowalnymi kosztami zarządzania.
    Jednocześnie, zgodnie z § 15 ust. 2 Załącznika nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy) Beneficjent ma obowiązek dokonać zwrotu tylko odzyskanej kwoty netto, co oznacza, że zwrotowi nie podlegają kwoty przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z obsługą roszczenia, o ile koszty te nie zostały pokryte przez Odbiorcę ostatecznego. Dodatkowo Beneficjent może otrzymać kwotę w wysokości 8% odzyskanej kwoty netto tytułem zachęty windykacyjnej, jeżeli nie nastąpi przekroczenie pułapu szkodowości.
    Należy podkreślić, że Beneficjent jest zobowiązany do podjęcia wszelkich niezbędnych działań zmierzających do odzyskania należności. W przeciwnym razie w przypadku przekroczenia pułapu szkodowości w wysokości 15% kwoty dofinansowania, o którym mowa w § 15 ust. 4 Załącznika nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy) będzie zobowiązany do pokrycia ze środków własnych całej różnicy powstałej pomiędzy limitem utraty kapitału, a rzeczywistą wielkością utraty kapitału.
     
  7. Co, zgodnie z par. 15 wzoru Umowy o dofinansowanie, oznacza zaprzestanie przez Ostatecznego Odbiorcę spłaty pożyczki? Czy należy to rozumieć jako brak spłat odsetek lub kapitału przez konkretną liczbę dni? Jeśli tak, w jaki sposób (przez kogo) jest ona ustalana?
    Zgodnie ze standardowymi procedurami obowiązującymi w instytucjach prowadzących działalność polegającą na udzielaniu pożyczek, spłaty pożyczek dokonywane przez Ostatecznego odbiorcę następują w terminach i na zasadach określonych w umowie pożyczki (z reguły w oparciu o tzw. harmonogram spłat) i/lub stosownych regulaminach regulujących szczegółowe zasady, na jakich pożyczki są udzielane. Zasady spłat powinna określać umowa pożyczki/regulamin udzielania pożyczek zgodnie z § 12 pkt 2 oraz z § 11 ust. 1 pkt 9 Załącznika nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy).
     
  8. Czy jest możliwość restrukturyzowania pożyczki udzielonej na 36 miesięcy poprzez wydłużenie terminu spłaty o np. 6 miesięcy?
    Maksymalny okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 36 miesięcy. Okres ten obejmuje także ewentualną karencję w spłacie kapitału.
     
  9. W jaki sposób i kiedy jest płacona zachęta windykacyjna? Czy w okresie najpóźniej do 31/12/2019 (tj. 36 miesięcy od 31/12/2016)?Zgodnie z § 15 Załącznika nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy) Beneficjentowi przysługuje dodatkowa zachęta windykacyjna, której rozliczenie następuje w ramach rozliczenia końcowego w związku ze złożeniem ostatniego sprawozdania kwartalnego, o którym mowa § 16 ust. 2 pkt 3, i ustaleniem pułapu szkodowości.
     
  10. Co w przypadku zachęty windykacyjnej, oznacza odzyskana kwota netto? Czy kwota netto oznacza kwotę pomniejszoną o koszty windykacyjne, tj. po pokryciu kosztów sądowych, komorniczych?
    Przez odzyskaną kwotę netto należy rozumieć kwotę generowaną w wyniku odzyskania długu z wyłączeniem kosztów obsługi roszczenia. Ponadto zastosowanie znajdują zasady określone w odpowiedzi na pytanie 6.
     
  11. Co jest rozumiane pod pojęciem  „pożyczki zaksięgowane w straty” w par.15 pkt 4?Zaksięgowanie pożyczki w straty dokonywane jest w przypadku, gdy całość lub część pożyczki zostanie uznana za nieściągalną albo gdy brak jest realistycznych podstaw do oczekiwania spłaty należności.
     
  12. Na jaką datę jest ustalany poziom szkodowości? Czy jest to najpóźniej 31/12/2019 (tj. 36 miesięcy od 31/12/2016)?
    Poziom szkodowości jest ustalany w ramach rozliczenia końcowego według stanu na ostatni dzień, który zostanie objęty ostatnim sprawozdaniem kwartalnym zgodnie z § 16 ust. 2 pkt 3 Załącznika nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy).
     
  13. Czy kwoty zwindykowane/odzyskane po rozliczeniu końcowym projektu pozostają u pośrednika finansowego czy podlegają zwrotowi?Obowiązek zwrotu środków dotyczy także kwot odzyskanych przez Beneficjenta w związku z prowadzonymi czynnościami windykacyjnymi, do których jest zobowiązany zgodnie z warunkami określonymi w Załączniku nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy), także po dokonaniu rozliczenia końcowego w związku ze złożeniem ostatniego sprawozdania kwartalnego.
     
  14. Co oznacza określenie, że projekty nie mogą być realizowane z udziałem partnerów oraz z zastosowaniem instrumentu elastyczności?
    Pierwsza część pytania oznacza, że stroną umowy jest tylko Wnioskodawca i tylko on realizuje Projekt oraz ponosi koszty kwalifikowane, bez udziału Partnerów. Brak zastosowania instrumentu elastyczności oznacza brak możliwości finansowania szkoleń w ramach Projektu.
     
  15. Gdzie można znaleźć wersję Generatora Wniosków o dofinansowanie nr 2.37?
    Generator Wniosków o dofinansowanie jest do pobrania z naszej strony internetowej:www.arp.gda.pl/187,generator-wnioskow-o-dofinansowanie-msp.html
     
  16. Czy wnioskowana kwota dofinansowania powinna uwzględniać tylko wydatki kwalifikowalne w postaci kwot pożyczek udzielonych przez Beneficjenta Ostatecznym Odbiorcom ze środków Funduszu Pożyczkowego, czy też powinna uwzględniać również kwalifikowalne koszty zarządzania należne Beneficjentowi (w przypadku gdy nie występuje luka finansowa)?
    Wnioskowana kwota dofinansowania powinna uwzględniać przede wszystkim wydatki kwalifikowalne w postaci kwot pożyczek udzielonych przez Beneficjenta Ostatecznym odbiorcom ze środków Funduszu Pożyczkowego, ale może również uwzględniać kwalifikowalne koszty zarządzania należne Beneficjentowi.
    Zasadą jest bowiem, że kwota dofinansowania powinna być wykorzystana przede wszystkim na udzielanie pożyczek Ostatecznym odbiorcom. Z tego względu w Załączniku nr 7 do ogłoszenia o konkursie nr 1.4_3 (wzór Umowy), w § 9 ust. 4, zapisana została zasada, zgodnie z którą koszty zarządzania ponoszone są przede wszystkim z przychodów, a dopiero w dalszej kolejności ze środków kapitału.
     
  17. pkt F.6 :  czy w ramach planowanych wydatków w ramach Projektu, oprócz wartości udzielonych pożyczek, mają być przedstawione jako osobna kategoria  kwalifikowalne koszty zarządzania należne Beneficjentowi? Jeżeli tak, to dlaczego nie ma możliwości wyboru  stawki VAT (jedyna możliwa opcja : ZWOLNIONY)?
    W F.6 nie należy ujmować kosztów zarządzania jako odrębnej kategorii wydatków. Należy wskazać jedną ogólną kategorię wydatków, np. „Kwoty pożyczek udzielonych Ostatecznym Odbiorcom i koszty zarządzania należne Beneficjentowi”.
     
  18. pkt F.1.2 - dlaczego jako kod klasyfikacji wg kryterium form finansowania jedyną możliwą opcją wyboru  jest "01 pomoc bezzwrotna"?
    Kategoria jest zgodna z pkt 15 c Uszczegółowienia Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 200-2013 dot. Działania 1.4.
     
  19. Czy ZAŁĄCZNIK nr G.1.12  (dokumenty dot. postępowania OOŚ) dotyczy niniejszego konkursu?
    Załącznik nie dotyczy konkursu 1.4_3
    Z uwagi na cele Działania 1.4 gdzie dofinansowanie w ramach konkursu 1.4_3 podlegają przedsięwzięcia wyłącznie w zakresie wsparcia instrumentów pożyczkowych,  które nie są związane z wykonywaniem działań mających cechy przedsięwzięć w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227 ze zm.), nie są one więc objęte obowiązkiem uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
     
  20. pkt  I.1.4.5 : Czy ten punkt dotyczy funduszy pożyczkowych? Z treści tego punktu wynika, że dotyczy funduszy poręczeniowych, których nie dotyczy niniejszy konkurs.
    Proszę traktować wszystko w kontekście funduszu pożyczkowego i jeśli faktycznie ten punkt w Państwa przypadku w żaden sposób nie jest adekwatny do działalności pożyczkowej to proszę wpisać NIE DOTYCZY.
     
  21. pkt. II.6.2  i II.6.3 - czy projektowany rachunek zysków i strat oraz tabela przepływów pieniężnych ma dotyczyć wyłącznie Projektu, czy całej działalności Wnioskodawcy?
    Pkt. II 6.2 i II 6.3 powinny dotyczyć realizacji Projektu oraz okresu po jego zakończeniu, do dnia ostatecznego rozliczenia.
     
  22. II.6.2 i II.6.3 - dla jakiego okresu powinny zostać sporządzone tabele?  Czy powinny dotyczyć tylko Okresu realizacji Projektu (do końca 2016 r.) , czy też powinny uwzględniać  lata po zakończeniu okresu realizacji Projektu (to jest po 2016 roku), w których będą pobierane koszty zarządzania ? Bardzo proszę o precyzyjne określenie wymaganego okresu.
    Pkt. II 6.2 i II 6.3 powinny dotyczyć okresu realizacji Projektu oraz okresu po jego zakończeniu, do dnia ostatecznego rozliczenia.
     
  23. II.6.4 - pytanie j.w. , czyli dla jakiego okresu powinny zostać zaprezentowane dane? Ponadto, co oznacza pozycja "wniesione środki" ? Czy oznacza wyłącznie środki wniesione do projektu (kwota dofinansowania+ ewentualny wkład własny) , czy też uwzględnia szerszy aspekt?
    Pozycja „wniesione środki” to środki Funduszu Pożyczkowego tj. kwota dofinansowania + ewentualny wkład własny.
  • data: 2015-10-30

Wstecz