| Komunikacja interpersonalna |
Cel: Celem szkolenia jest podniesienie wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej.
Program:
1. Aktywne słuchanie i obserwacja zachowań niewerbalnych.
· Rozpoznawanie języka ciała – prawda i mity, czyli jak rozpoznać nieufność, gniew,
nerwowość, znudzenie.
· Słuchanie i obserwowanie rozmówcy, czyli jakie komunikaty można odczytywać na
podstawie tonu głosu, natężenia, barwy, skali itp.
· Empatia – czyli okazywanie uczuć rozmówcy..
· Utrzymywanie kontaktu wzrokowego – rola, intensywność, znaczenie w komunikacji.
· Zadawanie pytań, czyli w jaki sposób pytać jasno i konkretnie, tak aby uzyskiwać dodatkowe
informacje.
· Udzielanie odpowiedzi.
· Umiejętne zadawania pytań otwartych i zamkniętych.
· Okazywanie zrozumienia.
· Postawa ciała podczas prowadzenia rozmowy.
· Rola parafrazy w rozmowie.
2. Umiejętność prezentowania informacji, czyli o roli nadawcy.
· Skupienia uwagi poprzez gestykulację dopasowaną do słów, używanie zrozumiałych
terminów i odpowiednie tempo mówienia.
· Logiki wypowiedzi - struktura i podsumowania.
· Zwiększenia akceptacji wysuwanych propozycji poprzez dopasowanie wypowiedzi do
poziomu słuchaczy, wypunktowanie korzyści.
· Skuteczne sposoby skupiania na sobie uwagi rozmówcy m.in. poprzez dopasowanie
gestykulacji do słów, używanie zrozumiałych terminów, dostosowanie tempa mówienia itp.
3. Analiza transakcyjna – koncepcja stosunków międzyludzkich.
· Stan osobowości – DOROSŁY, czyli część psychiki uformowana w trakcie dorosłego życia.
· Niezbędny do opanowywanie własnych emocji, myślowego opracowywania danych oraz ich
analizowania, uświadomienia sobie swoich słabych i mocnych stron oraz samoograniczeń.
· Stan osobowości – DZIECKO, czyli część psychiki uformowana przez rodzinę. Niezbędny do
sprawnego funkcjonowania w sferze życia emocjonalnego i uczuciowego, "smakowania"
życia i dostrzegania jego różnorodnych odcieni, funkcjonowania w sferze wyobraźni,
marzeń, fantazji.
· Stan osobowości – RODZIC, czyli część psychiki przejęta od własnych rodziców,
wychowawców.
4. Analiza transakcyjna w praktyce.
· Autodiagnoza najczęściej używanego stanu.
· Wychodzenie poza schematy i ograniczenia własnego stanu.
· Dopasowanie się różnych stylów komunikowania innych ludzi.
5. Programowanie neurolingwistyczne (NLP) - przekraczanie barier komunikacyjnych:
· Pięć podstaw inteligencji emocjonalnej koniecznych do sprawnego komunikowania się:
· Znajomość własnych emocji, czyli rozpoznawania emocji w chwili jej powstania. Pozwala to
na lepsze kierowanie swoim życiem i podejmowanie trafnych decyzji.
· Kierowanie emocjami, czyli radzenie sobie w sytuacji, kiedy występują niemiłe uczucia np.
niepokoju, irytacji, złości.
· Zdolność motywowania się, czyli samokontrola emocjonalna.
· Rozpoznawanie emocji u innych, czyli empatia. Ta umiejętność pozwala na słuchanie
emocji innych i właściwe reagowanie na potrzeby.
· Nawiązywanie i podtrzymywanie związków z innymi, czyli kierowanie emocjami innych osób.
Korzyści z odbytego szkolenia specjalistycznego:
· Dokładniejsze poznanie siebie i swoich potrzeb
· Osiągnięcie zadowolenia ze swoich działań
· Sprawdzenie skutków przekazywania określonych informacji
· Uświadomienie roli i znaczenia komunikacji niewerbalnej i jej znaczącego wpływu na skuteczność porozumiewania się
· Poznanie sposobów na rozwiązania konfliktów, z którymi do tej pory nie można sobie poradzić
· Zdobycie większej tolerancji w stosunku do zachowań własnych i cudzych
· Zmniejszenie stresu jako wyniku polepszenia relacji międzyludzkich
· Certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu, wystawiany w języku polskim oraz angielskim.
· Odbycie szkolenia w komfortowych warunkach sali szkoleniowej o wysokim standardzie.