Ważne komunikaty

Ułatwienia dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach RPO WP

Z uwagi na konieczność zamknięcia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego  2007-2013 i związanym z tym wymogiem zakończenia terminowo wszystkich projektów realizowanych w ramach Działań 1.1-1.6 (bez 1.3) uprzejmie informujemy, iż ARP S.A. wprowadza uproszczenia dla Beneficjentów prowadzące do bardziej sprawnego zakończenia i rozliczenia projektów.


Rozpatrywanie zmian w umowach
Zmiana rachunku bankowego oraz zmiana wartości wskaźnika produktu 1.2.2 Wartość zakupionych środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych służących wdrożeniu projektu, w przypadku jego nieosiągnięcia z powodu zakupu po niższych cenach, nie będą wymagały aneksowania. Zawieranie aneksów będzie dokonywane wyłącznie w przypadkach, w których jest to bezwzględnie konieczne, a w pozostałych przypadkach ARP SA będzie ograniczać się do wyrażania zgody na piśmie. Aneksowanie umowy nastąpi dopiero na końcowym etapie prawidłowego rozliczania projektu i będzie ujmowało zbiorczo wszystkie zmiany, na które ARP SA wyraziła wcześniej pisemną zgodę.

Podkreślamy jednak, iż w przypadku wniosków o zmiany dot. wydłużenia terminu zakończenia projektu będą one rygorystycznie rozpatrywane przez ARP SA. W każdym przypadku beneficjent powinien podać przyczyny ww. zmiany wraz ze szczegółowym uzasadnieniem oraz przedstawić obiektywne przesłanki potwierdzające konieczność wydłużenia terminu zakończenia projektu wynikających z czynników niezależnych od niego.


Wnioski o płatność i rozliczenia
Prosimy o realizację projektów zgodnie z podpisanymi umowami o dofinansowanie, tj. zgodnie z terminami i zakresem rzeczowo-finansowym, ujętym w harmonogramie rzeczowo-finansowym w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie opisanych we wniosku o dofinansowanie celów Projektu oraz zakładanych wskaźników produktu i rezultatu.

W celu dalszego usprawnienia rozliczenia Projektów realizowanych przez beneficjentów informujemy, że zmianie ulega minimalna częstotliwość składania wniosków o płatność. Beneficjenci mają obowiązek składania wniosków o płatność nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy ( dotychczas raz na kwartał). Ponadto informujemy, że w celu przyspieszenia rozliczenia beneficjentów ARP S.A. ograniczyła liczbę uzupełnień  wniosków o płatność do dwóch. Jeżeli beneficjent pomimo dwukrotnych wezwań nie usunie wskazanych przez ARP S.A. błędów i braków, wniosek o płatność zostanie  zatwierdzony w oparciu o przedłożone dokumenty.


W celu przyspieszenia procedury rozliczenia końcowego projektu i wypłaty środków dotacji na rzecz beneficjentów należy załączyć do wniosków o płatności końcowe:

  • oświadczenia beneficjenta o prowadzeniu wyodrębnionej ewidencji księgowej wraz ze wskazaniem sposobu wyodrębnienia;
  • oświadczenia beneficjenta wskazującego czy realizuje inne projekty dofinansowane ze środków pomocy krajowej lub wspólnotowej;
  • oświadczenia beneficjenta o realizowaniu polityki równych szans i niedyskryminacji;
  • oświadczenia o wystąpieniu/niewystąpieniu odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego albo zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie (dot. inwestycji wymagających pozwolenia na budowę);
  • dokumentów potwierdzających osiągnięcie wskaźników rezultatu (zgodnie z deklaracjami wskazanymi we wniosku o dofinansowanie);
  • dokumentów potwierdzających zrealizowanie promocji w zakresie zaplanowanym we wniosku o dofinansowanie takich jak: wydruki ze strony internetowej, zdjęcia zakupionych środków trwałych z oznakowaniem promocyjnym, zdjęcia tablicy informacyjnej/pamiątkowej,  publikacje w prasie, ulotki/foldery i inne potwierdzające wszystkie zaplanowane we wniosku o dofinansowanie działania promocyjne beneficjenta;
  • ostateczną decyzję pozwolenie na użytkowanie (dot. inwestycji wymagających wydania pozwolenia na użytkowanie).

W przypadku rozliczania w ramach projektu wydatków na budowę środka trwałego prosimy każdorazowo do wniosku o płatność załączać dokument „Środek trwały w budowie”, który pozwoli na potwierdzenie, że przedkładane do rozliczenia wydatki będą składały się na wartość początkową środka trwałego, która zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych.

  • data: 2014-05-21

Wstecz