Informacje prasowe

Dlaczego japońskie firmy inwestują w Trójmieście Pomorskie: gdzie Wschód spotyka Zachód

Firmy z Dalekiego Wschodu od lat są obecne w Polsce, m.in. w branży  produkcyjnej, motoryzacyjnej a w ostatniej dekadzie także w  sektorze usług wspólnych.  Coraz chętniej  firmy z Japonii  znajdują u nas swoje miejsce, wybierając właśnie Trójmiasto wśród potencjalnych lokalizacji, tworząc przy tym setki miejsc pracy.

Czołowe japońskie firmy, takie jak Ricoh, Fujifilm, Nippon Seiki i ONE otworzyły w Trójmieście swoje centra usług wspólnych (SSC). Choć reprezentują różne branże, kierowały się podobnymi kryteriami przy otwieraniu biur na Pomorzu, w tym lokalizacją, potencjałem ludzkim i stabilnością polityczną. - Pośród głównych globalnych kierunków, w które patrzymy w poszukiwaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych, wymieniamy tradycyjnie kraje nordyckie, USA, Niemcy lub Wielką Brytanię. Jednakże w ciągu ostatniej dekady, w dużym stopniu dzięki dynamicznemu rozwojowi sektora BSS, pojawiła się na Pomorzu znacząca liczba światowych, popularnych marek, które mają swe korzenie w Japonii. Liczymy na zwiększenie liczby firm pochodzących z tego kraju - tytana biznesu i innowacji. Pragniemy udowodnić, że Pomorze jest zdolnym i chętnym partnerem biznesowym, potrafiącym sprostać wysokim japońskim wymaganiom! - mówi Marcin Grzegory, Zastępca Dyrektora Invest in Pomerania.

Lokalizacja, lokalizacja, jeszcze raz lokalizacja

Podczas, gdy wiele japońskich marek w Europie nadal ma swoje zaplecze finansowe, księgowe i IT w Wielkiej Brytanii, Francji czy Niemczech, obserwujemy zmianę, ponieważ coraz więcej firm tworzy swoje centra usług wspólnych w Polsce, w tym w Trójmieście. - Widzę stały rozwój japońskich centrów usług wspólnych w Polsce - mówi Thom Barnhardt, założyciel CEE Business Media, Inc. i organizator wydarzeń poświęconych BSS w Europie Środkowo-Wschodniej - Polska ma dobrą lokalizację, wielu specjalistów i rozległą sieć SSC.

 

To właśnie przekonało Fujifilm Europe do otwarcia centrum usług wspólnych w Gdańsku. - Lokalizacja, dostępność wykwalifikowanych pracowników i infrastruktura były decydującymi czynnikami wyboru miejsca. Gdańsk wygrał z dwiema europejskimi stolicami w Europie. Po 5 latach działalności na Pomorzu nie mamy wątpliwości, że był to właściwy wybór - mówi Michał Wojciechowski, dyrektor centrum usług wspólnych Shared Service Director w Fujifilm Europe Business Service Sp. z o. o w Gdańsku. Opinia ta znajduje odzwierciedlenie w wielu innych rozmowach z przedstawicielami firm z Japonii.

Lokalizacja Trójmiasta w pobliżu dużego, dobrze skomunikowanego lotniska i portów morskich to także ogromny atut dla inwestycji zagranicznych. - Rozwój Trójmiasta, a zwłaszcza widoczna rozbudowa Portu Gdańskiego, pokazuje, że Trójmiasto jest mocno zakorzenione na portowej mapie Europy - przyznaje Reiner Zimbalski, dyrektor centralnej jednostki serwisowej w Ocean Network Express Ltd. (ONE), globalnej firmy transportowo-spedycyjnej.

Ludzie przede wszystkim

Województwo pomorskie jest największym ośrodkiem akademickim w północnej Polsce z 24 uczelniami wyższymi i ponad 80 tysiącami studentów. Dzięki dobrej ofercie edukacyjnej Trójmiasto przyciąga studentów i pracowników, zajmując czołowe miejsce w kraju pod względem dodatniego bilansu migracji wewnętrznych i zagranicznych. Tu znajduje się również Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych oferująca kierunki takie jak Sztuka Nowych Mediów i Kultura Japonii.

Ricoh,  lider na rynku drukarek i rozwiązań cyfrowych, otworzył swoje pierwsze biuro w Polsce po wnikliwej analizie wielu innych lokalizacji. - Chcemy mieć bardzo zróżnicowaną kadrę, składającą się z ludzi z różnych środowisk. Obszar Trójmiasta zapewnia nam doskonałą pulę talentów, ponieważ ludzie tutaj są dobrze wykształceni, a językiem biznesu jest angielski - potwierdza Jessika Jeschor, dyrektor działu usług biznesowych w Ricoh EMEA. Centrum Ricoh w Gdańsku przygotowuje się do kolejnego etapu rozwoju, który rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Nippon Seiki to kolejny przykład globalnej firmy wykorzystującej lokalną pulę talentów, w tym przypadku inżynierów. - Trójmiasto to jedna z najbardziej pożądanych lokalizacji do założenia nowego biznesu lub rozbudowy istniejącego - mówi Jolanta Gronowska, koordynator biura Nippon Seiki (Europe) B. V. Lokalny oddział w Gdańsku działa w branży motoryzacyjnej bezpośrednio zaopatrując producentów europejskich samochodów marek premium. Biuro w Gdańsku planuje również rozbudowę, tworząc nowe stanowiska w inżynierii i administracji - Chcemy nadal wspierać rosnące wymagania klientów dotyczące naszych produktów. Inwestycje, które realizujemy w Polsce, są ważną częścią naszych planów w ujęciu globalnym - mówi Wojciech Gutowski, kierownik gdańskiego oddziału Nippon Seiki (Europe) B. V.

Połowa pracowników regionu skupia się w aglomeracji trójmiejskiej, co ułatwia inwestorom pozyskiwanie potrzebnych kadr. Przyciąganie i zatrzymywanie talentów wspiera lokalna inicjatywa  - Invest in Pomerania, koordynowana przez Agencję Rozwoju Pomorza, która poprzez realizowane projekty Live more. Pomerania oraz portal Jobs@Pomerania zapewnia aktualnie dostęp do ponad 3000 CV dla najbardziej pożądanych profili w regionie. 

Międzynarodowa kultura pracy

Globalne firmy wybierają Pomorze również z innego powodu: możliwości błyskawicznego wdrożenia międzynarodowej kultury pracy. Japońska kultura pracy opiera się na wysokich standardach produktów i procesów, wysokim zaufaniu i wysokich wynikach. Pomimo różnic kulturowych naszych krajów mamy jednak na tyle dużo podobieństw w myśleniu o zasadach funkcjonowania  w firmie, że pozwala to na przyjęcie z sukcesem japońskich tradycyjnych wartości pracy w kontekście lokalnym.

- Nasza filia w Gdańsku podąża za standardami kulturowymi międzynarodowej korporacji. Ponadto nasze lokalne podejście koncentruje się na ludziach - wyjaśnia Michał Wojciechowski z Gdańsk Fujifilm Europe Business Service.

Firma Ricoh została założona ponad 80 lat temu w Tokio, dziś jest firmą globalną. Mimo to stara się utrzymać tradycyjne wartości. Nazywamy to “duchem 3 miłości” -  mówi Jessika Jeschor  - Kochaj swojego bliźniego, kochaj swój kraj, kochaj swoją pracę. Co prawda, ilekroć wyjaśniam to nowym osobom dołączającym do firmy, jestem świadoma, że może to brzmieć trochę dziwnie i staromodnie w dzisiejszych czasach. Ale jeśli przełoży się ją na współczesny kontekst, jest ona bardziej aktualna niż kiedykolwiek i odzwierciedla nasze zaangażowanie w CSR i zaangażowanie w globalne cele zrównoważonego rozwoju - dodaje.

Pomorze coraz bardziej interesujące dla japońskiego biznesu

Powyższe wypowiedzi pochodzą tylko od kilu firm z japońskim rodowodem obecnych w regionie. Działają tu też  Hitachi ABB Power Grids, NordGlass i Yusen Logistics. Strategiczna lokalizacja, dostęp do lokalnych i międzynarodowych rynków, tworzony na Pomorzu dobry klimat dla biznesu i warunki otwartości na inne kultury, w tym polityka migracyjna, służą budowaniu zaufania inwestorów nawet z odległych krajów azjatyckich. Firmy z Kraju Kwitnącej Wiśni są już silnym filarem regionalnego krajobrazu BIZ i nadal zwiększają w nim swój udział. To potwierdzenie, że w pomorskim spotkanie WSCHODU z ZACHODEM to bardzo dobry biznes.

Wstecz