Informacje prasowe

Gospodarka obiegu zamkniętego w turystyce? Jak to działa? Zapraszamy firmy do skorzystania z propozycji projektu CIRTOINO Agencji Rozwoju Pomorza

Segregacja śmieci, rezygnacja z jednorazowego plastiku, coraz więcej „eko wyzwań” stoi nie tylko przed biznesem. W Szwecji czy Danii nikt się nie dziwi, że tego typu działania, to nie tylko rozsądny wybór na rzecz ochrony środowiska i zdrowia ludzi ale także w wielu obszarach bardzo konkretny zysk. Duńska wyspa Samsø czerpiąca energię wyłącznie ze źródeł odnawialnych, której turystyczna marka budowana jest w oparciu o GOSPODARKĘ OBIEGU ZAMKNIĘTEGO (GOZ) jest tego najlepszym przykładem. Podążając za takimi trendami Agencja Rozwoju Pomorza zaprasza MSP z branży turystycznej z pomorza na warsztaty w ramach międzynarodowego projektu CIRTOINNO, najbliższe już 3-4 kwietnia oraz 8 kwietnia.

Realizowany przez Agencję Rozwoju Pomorza (ARP) międzynarodowy projekt CIRTOINNO (CIRCULAR ECONOMY TOOLS TO SUPPORT INNOVATION IN GREEN AND BLUE TOURISM SMEs), ma na celu zainspirowanie firm turystycznych do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań zgodnych z gospodarką obiegu zamkniętego (GOZ) – ang. circular economy. To także szansa aby wyprzedzić konkurencję i wyjść naprzeciw nowym grupom klientów.

GOZ czyli co?

Inspiracją dla idei gospodarki obiegu zamkniętego jest Ziemia jako idealny system, w którym wszystkie odpady są materiałem do dalszych procesów. Zamknięty obieg materiałów w naturze stał się podstawą do opracowania wizji gospodarki, jako samoregenerującego się systemu, oszczędnego w czerpaniu z ograniczonych zasobów naturalnych i energii. To podejście wiąże się nie tylko z troską o środowisko, które należy tak do nas jak i przyszłych pokoleń, ale także z racjonalnym myśleniem aby zdrowiej, oszczędniej i efektywniej organizować nasze życie. To powody dla których GOZ wpisano w kierunki rozwoju gospodarki dla całej Europy i wiele krajów uwzględnia je już w swoich działaniach. "Komisja Europejska wyraźnie zachęca przedsiębiorców do przechodzenia na GOZ, ponieważ może to przynieść znaczne korzyści gospodarcze, w tym tworzenie nowych miejsc pracy. W branży turystycznej można spodziewać się zwiększenia zainteresowania inwestorów oraz rozwoju działalności inwestycyjnej stymulowanej rosnącymi rozmiarami ruchu turystycznego. Wiele organizacji już na chwilę obecną wprowadza rozwiązania które można zidentyfikować jako dobre praktyki GOZ, inne z kolei są otwarte na zmiany i ciągłe udoskonalania swojej działalności. Należy przy tym podkreślić, iż samo społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome wartości środowiska, a ostatnie badania wskazują iż odpowiedzialny konsument preferuje turystykę przyjazną dla środowiska i jest w stanie zapłacić do 40% więcej za to doświadczenie." - wyjaśnia dr. Marzena Smol z Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN.

Duńska wyspa Samsø, jest wyjątkowym przykładem gdzie korzyści z GOZ uzyskuje tak środowisko, jak i społeczność lokalna, biznes oraz władze. Turbiny wiatrowe produkujące na wyspie energię są współwłasnością mieszkańców wyspy i generują dla nich zyski. Lokalne władze są właścicielem promu pasażerskiego kursującego pomiędzy stałym lądem a wyspą, który może być napędzany produkowanym na wyspie biogazem, powodując oszczędności ok. 2 milionów duńskich koron w skali roku (wyjątkowy prom zbudowany został przez Gdańską Stocznie Remontową!). Firmy turystyczne na Samsø, wdrażające GOZ na poziomie swojego biznesu m.in. korzystając z odnawialnych źródeł energii, czerpią też z promocji całej wyspy jako miejsca o wyjątkowej dbałości o środowisko, która dąży do zamknięcia obiegu. Oczywiście to tylko kilka z realizowanych na Samsø projektów. Z takich doświadczeń warto korzystać myśląc o Pomorzu, gdzie wspólna praca nad marką regionu może przynieść korzyści nie tylko dla branży turystycznej.

GOZ w firmie

Szczególne zależna od stanu natury jest branża turystyczna. To jeden z decydujących czynników wpływający na sytuację na tym rynku, na jakość usług turystycznych i zainteresowanie klientów. „Jeżeli chcemy aby miejsca w których działamy pozostawały czyste i przyjazne dla turystów – naszych klientów – to przy tej ilości śmieci jaką produkujemy zastosowanie zasad GOZ jest jak najbardziej sensowne. Oczywiście to tylko jeden z powodów. Warsztaty, w ramach projektu CIRTOINNO uświadomiły mi, że zmiana zaczyna się od nas. Niekoniecznie od dużych rzeczy, mogą to być początkowo drobne zmiany, ale wprowadzane systematycznie i konsekwentnie. Dzięki nim jestem już w trakcie wdrażania konkretnych rozwiązań np. do codziennego transportu pościeli i środków higieny wprowadzam rowery (na razie przyczepki rowerowe Burley Transport, ale docelowo myślę o elektrycznych rowerach cargo. Tam gdzie można, np. do mycia okien, luster czy odkamieniania baterii używamy roztworu octu, który jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska.” – komentuje Jerzy Giźiński – właściciel firmy Torbacz Sp. z o.o. prowadzący działalność noclegową w Sopocie – uczestnik warsztatów CIRTOINNO.

W przypadku branży turystycznej możliwych do zastosowania przez firmę rozwiązań prowadzących w kierunku GOZ jest wiele. Gastronomia, która w wielu przypadkach bazuje na bufetach, traci miliony złotych na nieprecyzyjnym planowaniu ilości serwowanego jedzenia. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami pracy, energii, wody. Poziom strat na bufetach sięga nawet 50%. Średniej wielkości hotel może zaoszczędzić rocznie nawet 1,5 mln zł ograniczając tylko nadprodukcję.

Uwzględnienie i komunikowanie zgodności z GOZ pozwala na podążanie za potrzebami Klientów o określonej postawie, wrażliwych na środowisko. Szwed przyjeżdżający na delegację do Agencji Rozwoju Pomorza do Gdańska, szukający na lotnisku wypożyczalni roweru aby dojechać do hotelu, studentka z Norwegii szukająca w Trójmieście noclegu spełniającego wymogi EKO, pokazują eko-świadomość wielu odwiedzających nas obcokrajowców. Potwierdzają to też doświadczenia z realizowanego projektu CIRTOINNO. W międzynarodowym projekcie skierowanym do firm turystycznych z Polski, Litwy, Danii, Szwecji widać ogromną różnice w wiedzy na temat GOZ na korzyść przedsiębiorców skandynawskich.

CIRTOINNO – innowacja GOZ w firmie turystycznej - zapraszamy

„Celem projektu CIRTOINNO realizowanego przez Partnerów z 4 krajów nadbałtyckich jest wdrożenie elementów GOZ przez MŚP z branży turystycznej – obiekty zakwaterowania, ośrodki SPA, obiekty gastronomiczne z Pomorza. Wiedza przekazywana w projekcie pozwala przygotować się do przyszłości, która już nadchodzi. Proponowane  przez nas narzędzia i warsztaty są dla firm inspirujące do podjęcia konkretnych działań” – informuje Michał Kwas, kierownik projektu CIRTOINNO.

Firmy mogą wziąć udział w warsztatach testujących dot. gospodarki obiegu zamkniętego. Celem warsztatów jest testowanie metod prowadzących do wdrożenia realnych rozwiązań GOZ. Dostępne na stronie cirtoinno.eu narzędzie on line (https://cirtoinno.eu/pl/test-goz-w-firmie) pozwala ocenić na jakim poziomie w stosunku do GOZ jest firma. „Korzyści dla przedsiębiorstw, wynikające z GOZ to m.in.: oszczędności z tytułu recyklingu i ograniczenia konsumpcji, budowa marki firmy jako nowoczesnej i przyjaznej środowisku, możliwość pozyskania nowych klientów oraz podniesienie konkurencyjności firmy. Przedsiębiorstwa zainteresowane kreowaniem innowacyjnych rozwiązań biznesowych zapraszamy na stronę projektu i do udziału w organizowanych przez nas warsztatach i spotkaniach.” – dodaje Michał Kwas. Projekt CIRTOINNO współfinansowany z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego  w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020.

W ramach projektu CIRTOINNO organizowane są kolejne wydarzenia: w dniach 3-4 kwietnia warsztaty na temat sposobów wdrażania GOZ zgodnych z nim produktów i usług – Design Thinking. 8 kwietnia proponujemy bezpłatne spotkanie, które porusza problem plastiku, przydatny w związku z nadchodzącymi zmianami w UE.

Więcej na temat projektu: www.cirtoinno.eu; https://www.facebook.com/cirtoinno

Najbliższe wydarzenia realizowane w ramach projektu CIRTOINNO:

3-4 kwietnia – Warsztaty testujące dla firm z branży turystycznej. DESIGN THINKING – metoda kreowania innowacyjnych rozwiązań

8 kwietnia – Jak i dlaczego rezygnować z plastiku? Kolejny sposób na budowanie zielonej marki Twojej firmy

Osoba do kontaktu:

Anna Bochyńska, Dział Promocji ARP - Information manager Projektu CIRTOINNO.

tel. +48 58 32 33 160, anna.bochynska@arp.gda.pl

Wstecz