Od momentu przygotowania wniosku o dofinansowanie do podpisania umowy o dofinansowanie projektu mija kilka miesięcy. Realizacja projektu to kolejne miesiące, a nawet lata. W tym czasie mogą zmienić się zarówno otoczenie, jak i warunki Twojego działania. Może się więc również pojawić potrzeba wprowadzenia zmian w projekcie. Jest to możliwe, chociaż ich zakres nie jest dowolny. Wprowadzanie zmian wymaga szczególnej ostrożności i zachowania procedur, a samowolne działania mogą doprowadzić nawet do utraty części lub całości dotacji. Szczególnej uwagi wymaga dokonywanie zmian finansowych – które nie powinny doprowadzić do zwiększenia kwoty dofinansowania, ani przekroczenia ustalonych w projekcie limitów wydatków.
Szczegółowe zasady dotyczące wprowadzenia zmian w projekcie realizowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach FEP 2021-2027, zostały określone w umowie o dofinansowanie wraz z załącznikami (dalej:Umowa).
Dopuszczalne zmiany
Wszelkie zmiany w realizacji dofinansowanego projektu beneficjent zobowiązany jest zgłosić do Instytucji Pośredniczącej.
Proponowany projekt zmian w realizacji projektu, zarówno z inicjatywy beneficjenta, jak i Instytucji Pośredniczącej, musi być uzgodniony i zaakceptowany przez obie strony.
Zgłoszenie projektu zmian w Umowie może być dokonane, poprzez złożenie niezbędnej dokumentacji, nie później niż przed zakończeniem realizacji projektu, którego termin określony jest w Umowie.
Propozycje zmian w realizacji Projektu Beneficjent zgłasza niezwłocznie do Instytucji Pośredniczącej w formie pisemnej lub w formie elektronicznej w rozumieniu art. 78¹ § 1 - Kodeksu cywilnego wraz z ich uzasadnieniem i niezbędną dokumentacją.
Co do zasady i w miarę możliwości, zmiany należy zgłaszać przed ich wprowadzeniem.
Zmiany zakresu rzeczowego finansowane z wydatków niekwalifikowalnych i niewpływające na założone wskaźniki, cele i trwałość projektu wymagają jedynie pisemnej informacji ze strony beneficjenta, wskazującej w szczególności ewentualny nowy całkowity koszt realizacji Projektu i nie stanowią zmiany Umowy. Brak pisemnego sprzeciwu Instytucji Pośredniczącej w terminie 30 dni kalendarzowych od wpłynięcia propozycji zmian, może być traktowany przez beneficjenta jako akceptacja dla tego rodzaju zmian.
Nie wymaga formy pisemnego aneksu do Umowy:
Przy akceptacji projektu zmian Instytucja Pośrednicząca bierze pod uwagę, czy proponowane zmiany są niezbędne dla realizacji projektu i czy nie spowodują zagrożenia dla osiągnięcia celów projektu, wyrażonych wskaźnikami, oraz bada jaki mają wpływ na wdrażanie całego Programu.
W uzasadnionych przypadkach Instytucja Pośrednicząca może wyrazić zgodę na:
Ewentualne zgody na zmiany, o których mowa powyżej będą podejmowane z uwzględnieniem maksymalnego poziomu dofinansowania w danym Działaniu, a także przy zachowaniu zasad wynikających z programów pomocy publicznej (jeśli dotyczy).
Należy mieć na uwadze, że zmiana zakresu rzeczowego projektu może skutkować obowiązkiem ponownego przeprowadzenia procedury OOŚ i/lub zmianą dokumentów wymaganych ustawą Prawo budowlane, jak również, w uzasadnionych przypadkach, koniecznością przedstawienia dokumentów wcześniej niewymaganych.
W związku z powyższym w przypadku propozycji zmiany zakresu rzeczowego projektu należy wyczerpująco udokumentować, że nowy lub zmieniony element projektu jest lub będzie zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami w ramach Programu, w szczególności z:
Modyfikacje projektu mogą dotyczyć wielu aspektów związanych z realizacją projektu, np.:
Instytucja Pośrednicząca decyduje, czy zaakceptowane zmiany w projekcie wymagają zawarcia aneksu do Umowy, czy jedynie zgody wyrażonej na piśmie. Co do zasady, zmiany polegające jedynie na aktualizacji harmonogramu dokonywania wydatków nie będą wymagały zawarcia aneksu do Umowy. Niemniej jednak zmiany te należy zgłaszać przysyłając zaktualizowany harmonogram, a Instytucja Pośrednicząca może nie wyrazić na nie zgody, jeśli będą stanowiły zagrożenie dla terminowej realizacji projektu.
W przypadku braku zgody na dokonanie zmian beneficjent jest zobowiązany do realizacji projektu zgodnie z obowiązującą wersją wniosku oraz harmonogramu dokonywania wydatków.
W przypadku zmian do Umowy wymagających zawarcia kolejno w krótkim przedziale czasu kilku aneksów, za obopólną zgodą stron Umowy, może zostać zawarty jeden aneks uwzględniający te zmiany. W takim przypadku, do czasu zawarcia aneksu beneficjent jest zobowiązany do informowania o kolejnych zmianach, które zostaną ujęte we wspólnym aneksie.
W przypadku, gdy zauważysz potrzebę dokonania zmiany w projekcie, zawsze skonsultuj się z instytucją, która udzielała Tobie wsparcia.
_________________________________
[1] Jedynie w bardzo indywidualnych przypadkach, gdy brak zgody na zwiększenie przyznanej kwoty dofinansowania będzie istotnie zagrażał realizacji projektu, co z kolei będzie mogło negatywnie skutkować na wdrażanie całego Programu.