Pytania i odpowiedzi

Konkurs 1.6.1_1 Promowanie Atrakcyjności Regionu

Oto najczęściej zadawane pytania dotyczące Konkursu:

1.    Do jakich projektów w ramach Działań 1.4 – 1.6 należy przygotować dokumenty OOŚ?

Zgodnie z Dyrektywą Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko 85/337/EWG, przebieg postępowania/przygotowania stosownych dokumentów oraz załączników do dokumentacji aplikacyjnej w ramach Działań 1.4 – 1.6 RPO WP zależy od rodzaju przedsięwzięcia:
- czy znajduje się w I czy w II aneksie do dyrektywy 85/337 lub nie jest w tej dyrektywie wymieniony,
- czy znajduje się w grupie I przedsięwzięć wg prawa polskiego (jest wymienione w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2004 r.),
- czy znajduje się w II grupie przedsięwzięć (jest wymienione w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2004 r.)
- czy znajduje się poza ww. rozporządzeniem, ale jest wymienione w aneksie II do
dyrektywy (tzw. przedsięwzięcie podprogowe)
Dodatkowo należy zweryfikować, czy przedsięwzięcie oddziałuje na obszar Natura 2000/potencjalny obszar Natura 2000, czyli znajduje się w grupie III.
Przedsięwzięcie należące do grupy I lub II może jednocześnie oddziaływać na obszar Natura 2000, wtedy podczas procedury OOŚ należy również spełnić wymagania dotyczące grupy III. Przedsięwzięcia/projekty niezaliczane do żadnej z ww. grup nazwane są i  traktowane umownie jako należące do grupy IV – czyli bez obowiązku sporządzania dokumentacji OOŚ. W przypadku braku obowiązku sporządzania dokumentacji OOŚ należy zaznaczyć w formularzu wniosku o dofinansowanie opcję „nie dotyczy” przy stosownym punkcie na liście załączników.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 Dyrektywy OOŚ - Dyrektywa Rady z dnia 27 czerwca 1985 r. nr 85/337/EWG w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz. Urz. WE L 175 z 5.7.1985 z p. zm.), dla przedsięwzięć (oznaczających każde wykonanie prac budowlanych, instalacji lub układu lub inne wkroczenie w otoczenie przyrodnicze i krajobraz, włącznie z wydobywaniem zasobów mineralnych) określonych w jej Aneksie I przeprowadzenie postępowania OOŚ jest obligatoryjne.
Wszystkie przedsięwzięcia z aneksu I do dyrektywy znajdują się w I grupie przedsięwzięć wg prawa polskiego i wymagają przeprowadzenia pełnej oceny oddziaływana na środowisko (z raportem i udziałem społeczeństwa).

2.    Czy w ramach projektów partnerskich możliwe jest zawarcie partnerstwa prywatno – prywatnego?

Szczegółowe aspekty projektów partnerskich określają Wytyczne do projektów przygotowywanych przez partnerstwa w ramach Działań 1.4 – 1.6 RPO WP 2007 – 2013. W ww. Wytycznych wskazuje się dwa typy partnerstwa: publiczno – publiczne oraz publiczno – prywatne. Nie oznacza to, że inne formy partnerstwa są wyłączone z możliwości aplikowania w ramach Działań 1.4 – 1.6. Zgodnie z URPO partnerstwa mogą być zawierane pomiędzy podmiotami, które są wskazane jako „Typ Beneficjentów” w poszczególnych Działaniach 1.4 – 1.6.

3. Co oznacza konieczność zapewnienia trwałości projektu przez okres 5 lat (w przypadku takich projektów jak np. organizacja konferencji lub publikacji)?


Należy udowodnić, iż przez okres 5 lat od zakończenia projektu zostanie utrzymana trwałość projektu, biorąc pod uwagę założone wartości wskaźników zdeklarowane we wniosku o dofinansowanie.
W związku z tym zadaniem Beneficjenta jest udowodnienie, iż np. organizowana konferencja podniesie wiedzę i umiejętności uczestników a tym samym w przyszłości przyczyni się do lepszej absorpcji środków z UE lub sprawniejszego  aplikowania o środki z UE w okresie programowania 2007-2013. Należy zobrazować konsekwencje danego działania wykraczające poza natychmiastowe efekty dla bezpośrednich odbiorców pomocy a jednocześnie logicznie powiązane ze wskaźnikami produktu i rezultatu.
Trwałość projektu w przypadku tego typu projektów może polegać na stworzeniu strony internetowej projektu z materiałami z konferencji, stworzonymi publikacjami, bądź raportem stworzonym po konferencji, które należy przechowywać przez okres 5 lat od zakończeniu realizacji projektu. Takie materiały mogą być również zamieszczone na stronie Beneficjenta.

4. W zakresie Poddziałania 1.6.1; organizacja i promocja wydarzeń regionalnych i ponadlokalnych planujemy organizację wydarzenia promocyjnego, gdzie chcielibyśmy zaprosić do uczestnictwa prywatnych przedsiębiorców sektora rybnego, którzy wystawiliby swoje produkty. Czy jest taka możliwość?

Nie ma przeszkód jeśli chodzi o organizację opisanego wydarzenia.

5. Czy budżet szczegółowy (zawarty w biznes planie) może być sporządzony w formie zadaniowej, czy wg poszczególnych kategorii wydatków. Jeżeli wg kategorii wydatków to czy dopuszczalne są tylko 4 kategorie podane we wzorze biznes planu (koszty promocji, koszty ogólne, koszty wynagrodzeń, inne)?

Budżet należy przedstawić w 4 wymienionych kategoriach. Biznes Plan jest załącznikiem, którego nie można modyfikować.

6. Czy istnieją jakieś założenia/wytyczne dot. sporządzania prognozy Bilansu oraz Rachunku Zysków i Strat?

Agencja Rozwoju Pomorza nie stosuje żadnych wytycznych dotyczących sporządzania Bilansu oraz Rachunku Zysków i Strat.

7. Proszę o wyjaśnienie, czy istnieje zalecana przez ARP metodologia wyliczania kosztu rozmów telefonicznych (wydzielenia takiego kosztu z całkowitego kosztu rozmów telefonicznych prowadzonych w ramach danej instytucji)?

Jeśli chodzi o metodologię wyliczania kosztów rozmów telefonicznych - zależy to wyłącznie od Beneficjenta; jaki sposób wydzielania tych kosztów przyjmie, Agencja Rozwoju Pomorza nie ma w tej kwestii żadnych zaleceń.

8. Czy partner w projekcie musi być zaangażowany finansowo w projekt (tzn. czy musi otrzymywać część dofinansowania i wykazać część wkładu własnego)? Czy może być to partner typowo merytoryczny?

Partner w projekcie może pełnić funkcję jedynie merytoryczną, bez jakiegokolwiek zaangażowania finansowego.

9. Czy jako Jednostka Samorządu Terytorialnego (Wnioskodawca)  obowiązkowo wypełniamy część D.5 Biznes Planu:
- Bilans: Aktywa i Pasywa
- Rachunek zysków i strat?


W przypadku JST należy wypełnić tylko sekcję dotyczącą Bilansu, przy sekcji Rachunek zysków i strat, ww. Wnioskodawcy wpisują „NIE DOTYCZY”.

10. Nasz projekt będzie obejmował kampanię promocyjną produktu wytwarzanego na terenie Pomorza na rynku arabskim – proszę o informację, czy jest to możliwe w ramach poddziałania 1.6.1.

Projekt może mieć formę kampanii realizowanej w krajach arabskich. Przepisy nie zawężają promowania regionu wyłącznie do terenu UE
 
11. W załącznikach jest informacja, że biznes plan jest wymagany wyłącznie przy projektach inwestycyjnych. Nasz projekt nie jest projektem inwestycyjnym, więc nie powinniśmy do niego dołączać biznes planu. Proszę o dodatkowe wyjaśnienie w tej kwestii.

Biznes Plan jest obowiązkowym załącznikiem dla Poddziałania 1.6.1. Przy wypełnianiu załączników, należy kierować się zapisami w załączniku do Przewodnika Beneficjenta 1.4 – 1.6 „Instrukcja wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie”.

12. Nasza instytucja została zarejestrowana w sierpniu 2008 i nie ma jeszcze historii finansowej. Czy załącznikiem w punkcie dokumenty finansowe Wnioskodawcy może być Bilans Otwarcia? Jakie jeszcze dokumenty w takim przypadku powinniśmy dołączyć, żeby spełnić wymagania tego punktu załącznika? Dołączone zostaną Bilans i Rachunek Wyników za ostatnie 2 lata Partnera projektu.

Dokumentami finansowymi Wnioskodawcy powinny być: Bilans i Rachunek Otwarcia. Dokumenty Partnera projektu to Bilans i Rachunek Wyników za ostatnie 2 lata.

13. Nasz projekt nie dotyka w ogóle tematu oddziaływania na środowisko - uzyskałam informację, ze wszędzie podaje się „nie dotyczy”, czy dotyczy to także Sekcji E.5. we wniosku?

Punkt E5 jest obowiązkowym punktem we wniosku o dofinansowanie i bez względu na charakter projektu należy go wypełnić. W przypadku braku obowiązku sporządzania raportu OOŚ należy zaznaczyć w sekcji G „nie dotyczy”., tym samym nie dołączając dodatkowego załącznika OOŚ.

14. Gdzie dokładnie znajduje się def. IOB (nie znalazłam jej w podręczniku beneficjenta)?

Definicję instytucji otoczenia biznesu  znajduje się w Uszczegółowieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, w słowniku pojęć.

15. Mam pytanie odnośnie Luki finansowej - chcemy zastosować mechanizm: 75 % środki EFRR, 25% wkład partnerów (nie tylko finansowy, ale np. materialny, powierzchnia biurowa, koszty telefonów, częściowe wynagrodzenia)- w tym momencie nie ma luki finansowej - czy obowiązuje nas pkt. F.2. Wniosku?

W kwestii luki finansowej - należy ją wyliczać, jeżeli zostaną spełnione łącznie dwie poniższe przesłanki:
- projekt nie podlega zasadom pomocy publicznej;
- projekt generuje dochód.
Jeżeli nie określa się luki finansowej w projekcie punkt F2 nie dotyczy.

16. Pomoc publiczna - zakładamy, ze w tym działaniu nie występuje. Nie wypełniam więc też  pkt. F.7. w Tabeli 1?

W przypadku nie występowania Pomocy Publicznej tabeli 1 z pkt. F.7. wniosku nie wypełnia się.
 
17. Czy na pewno zakończenie projektu to data faktycznego zakończenia, a nie +5 lat (trwałość celów); czy zakończenie jest datą zakończenia części merytorycznej projektu, czy też dodajemy np. 1-2 m-ce na finansowe rozliczenie projektu?

Termin zakończenia projektu -  to ostatnia z dat tj. data podpisania przez Beneficjenta protokołu ostatecznego odbioru lub wystawienia świadectwa wykonania, lub innego dokumentu równoważnego w ramach realizacji Projektu, lub data poniesienia przez Beneficjenta ostatniego wydatku w ramach realizacji projektu.

18. Odnośnie lokalizacji projektu - wszystko będzie przygotowywane na terenie Gdańska, ale sam finisz - kampania będzie przeprowadzona w państwach arabskich - jak potraktować ten fakt w pkt. A.7. Wniosku?

W pkt. dotyczącym lokalizacji projektu - proszę wpisać siedzibę Wnioskodawcy.
 
19. Czy pkt. B.13. dotyczy lidera projektu czy Partnera? (wg. mnie lidera, ale jest umieszczony w części Partnera?)

Pkt. B.13. dotyczy Wnioskodawcy. Sekcja B nie jest w całości poświęcona Partnerom projektu.
 
20. Czy w C7 przedstawiamy tylko komplementarność z projektami finansowanymi ze środków UE (w naszym projekcie takiej komplementarności nie ma)?

W punkcie C7:
Projekt zgłaszany do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2007-2013 może być elementem realizacji szerszego przedsięwzięcia lub pozostawać w związku z realizacją przez Wnioskodawcę innych projektów w ramach Podstaw Wsparcia Wspólnoty 2004-2006:
SPO Wzrost konkurencyjności Przedsiębiorstw, SPO Rozwój zasobów ludzkich, SPO Transport, SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, SPO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego,  Fundusz Spójności,  Inicjatywy Wspólnoty INTERREG oraz EQUAL; oraz Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013: PO Infrastruktura i Środowisko, PO Innowacyjna Gospodarka, PO Kapitał Ludzki, PO Europejskiej Współpracy Terytorialnej, Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Należy wskazać dane dotyczące projektu (tytuł projektu, źródło finansowania, krótki opis) i krótko opisać związek pomiędzy przedmiotowym Projektem, a innymi projektami realizowanymi bądź zrealizowanymi w ramach powyższego, bądź z innych źródeł zewnętrznych czy środków własnych.
Przez Projekt powiązany z realizowanym w ramach niniejszego wniosku, należy rozumieć Projekt powiązany logicznie, który ma podpisana umowę dofinansowania lub rozpoczęła się bądź zakończyła jego realizacja (nie należy uwzględniać Projektów planowanych i nie wybranych jeszcze do realizacji).

21. Czy w pkt. F6 możemy pogrupować wydatki (np. wynagrodzenia wszystkie razem); czy w takim przypadku w pozycji Wydatek, mamy te wynagrodzenia rozpisać bardziej szczegółowo?
 
Punkt F6 ma być tak wypełniony, by sprawdzający byli w stanie ocenić wykonalność finansową danego przedsięwzięcia. Wydatki nie mogą być ujęte w zbyt ogólne kategorie, bo nie da to pełnego obrazu kosztów związanych z danym projektem.
Zachęcamy do zapoznania się z dokumentami ze strony ARP w zakładce z dokumentami konkursowymi 1.6.1._1: Instrukcją wypełniania wniosku, Przewodnikiem Beneficjenta, Instrukcją wypełniania załączników, wytycznymi dot. kwalifikowalności kosztów, wytycznymi do projektów przygotowywanych przez Partnerstwa
 
22. Proszę o wyjaśnienie kwestii związanej z wkładem własnym Beneficjenta w przypadku działania 1.6.1. W dokumentacji nie ma jednoznacznego zapisu, że 25% to wkład własny Beneficjenta. Natomiast w Uszczegółowieniu RPO WP z dn. 14 lipca 2008 r. znajduje się zapis, że 75% to środki EFRR a 25% to Wkład ze środków publicznych krajowych na działanie. W kategorii Przewidywane zaangażowanie środków prywatnych znajduje się wartość 0- strona 36-37). Natomiast wszelka informacja dotycząca minimalnego wkładu własnego dot. JST lub podmiotów podlegających zgodnie z odpowiednimi przepisami (Uszczegółowienie RPO WP str. 37; Przewodnik Beneficjenta RPO WP dla Działań 1.4-1.6 z dn.08.08.2008 r. str.19).
 Proszę o wyjaśnienie czy w przypadku podmiotu prywatnego niezbędny jest wkład własny (w jakiej wysokości w przypadku tego konkursu) oraz proszę o przesłanie odpowiedniego dokumentu, który to potwierdza oraz powołanie się na konkretny zapis.


Informacje dotyczące wysokości wkładu własnego w zależności od typu Beneficjenta znajdą Państwo w Przewodniku Beneficjenta – w pkt. 3.3.2.
Dla projektów nieobjętych pomocą publiczną minimalne środki własne beneficjenta w przypadku Jednostek Samorządu Terytorialnego lub jednostek im podległych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, wynoszą 5% wydatków kwalifikowanych.
W pozostałych przypadkach (również w wymienionym przez Państwa) wkład własny Beneficjenta stanowi co najmniej 25% wydatków kwalifikowanych.

23. Mam pytanie odnośnie kategorii wydatków w ramach projektu organizującego wydarzenie promującego atrakcyjność regionu; czy do kosztów kwalifikowanych można zaliczyć:
- wynagrodzenie zespołów występujących w ramach tego wydarzenia?
- koszta energii elektrycznej, wywozu nieczystości,
- rejsu statkiem (wędkarskiego),
- wynagrodzenie konferansjera,
- koszt obsługi medycznej.


W odpowiedzi na pytanie dot. kwalifikowalności, szczegółowe wydatki kwalifikowalne dla Poddziałania 1.6.1 znajdują się w Wytycznych dot. kwalifikowalności dla Działań 1.4 – 1.6 na stronie www.arp.gda.pl.

24. Czy w przypadku Poddziałania 1.6.1, gdzie projekt będzie miał charakter miękki, instrument elastyczności będzie polegał np. na zakupie podmiotu twardego (np. sprzętu) czy można zaliczyć tu także np. szkolenie pracownika?

W ramach instrumentu elastyczności w Poddziałaniu 1.6.1 mówimy tylko o wydatkach na szkolenia dla kadry zaangażowanej w projekt.

Wstecz