Instrukcja wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013
Sekcja A. Informacje ogólne o Projekcie
Poprawne wypełnienie Sekcji A warunkuje możliwość edycji dalszych części formularza wniosku o dofinansowanie.
A.1. Numer i nazwa Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego
Należy wybrać z rozwijanej listy numer i nazwę Osi Priorytetowej RPO WP, w ramach, której realizowany będzie Projekt.
A.2. Numer i nazwa Działania w ramach Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego
Należy wybrać z rozwijanej listy numer i nazwę działania RPO WP, w ramach, którego realizowany będzie Projekt.
A.3. Numer i nazwa Poddziałania w ramach Działania Programu Operacyjnego (jeśli dotyczy)
Należy wybrać z rozwijanej listy numer i nazwę poddziałania RPO WP, w ramach, którego realizowany będzie Projekt.
A.4. Nazwa Beneficjenta
Należy wpisać nazwę Beneficjenta projektu. Beneficjent to podmiot, który jest stroną umowy o dofinansowanie realizacji Projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Beneficjent jest odpowiedzialny za realizację Projektu, przeprowadza postępowanie ws. udzielenia zamówienia publicznego i zawiera kontrakty na realizację Projektu, ciążą na nim obowiązki związane z monitorowaniem i cyklicznym sporządzaniem wniosków o płatność. Do kategorii Beneficjentów zalicza się tylko grupę podmiotów, która została wyszczególniona w pozycji "Typ beneficjentów" dla każdego działania i poddziałania w ramach Uszczegółowienia RPO WP. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego możliwe jest reprezentowanie Beneficjenta w sprawach projektu (np. przeprowadzanie postępowania ws. udzielenia zamówienia publicznego, podpisywanie umów z wykonawcą) przez ich zakłady lub jednostki budżetowe. Konsekwencją przyjęcia takiego rozwiązania jest konieczność dołączenia do wniosku o dofinansowanie pełnomocnictwa dla danego podmiotu zawierającego zakres delegowanych zadań i uprawnień wraz z pełną identyfikacją podmiotu reprezentującego (NIP, forma prawna, dane teleadresowe).
A.5. Tytuł Projektu
Projekty powinny wynikać z celów poszczególnych Osi Priorytetowych opisanych w RPO WP. Tytuł Projektu powinien stanowić krótką (do 200 znaków, uwzględniając spacje, maksymalnie do 4 wierszy tekstu) jednoznaczną nazwę, tak aby w sposób jasny identyfikował Projekt, a jednocześnie nie powielał tytułu innych projektów realizowanych przez Beneficjenta lub przez inne podmioty. Nazwa Projektu powinna zawierać przedmiot, lokalizację i etap, fazę zadania (jeżeli realizowany Projekt jest częścią większej inwestycji).
A.6. Streszczenie Projektu
Streszczenie Projektu powinno stanowić krótki (do 550 znaków uwzględniając spacje, maksymalnie do 10 wierszy tekstu) opis Projektu zawierający wskazanie przedmiotu, zakresu oraz celów Projektu.
A.7. Lokalizacja Projektu
Należy wskazać powiat lub powiaty, na obszarze, których będzie realizowany Projekt.
A.8. Planowany okres realizacji Projektu
Należy wpisać planowany okres realizacji Projektu w ujęciu "miesiąc, rok Deklarowany okres realizacji Projektu określony w tym punkcie dotyczy rozpoczęcia (z wyłączeniem prac przygotowawczych) oraz rzeczowego zakończenia realizacji inwestycji. Za termin rozpoczęcia realizacji Projektu należy uznać przewidywaną datę zawarcia pierwszej umowy z wykonawcą w ramach Projektu lub datę zawarcia przez Beneficjenta pierwszej umowy z wykonawcą w ramach Projektu - w przypadku wcześniejszego jej zawarcia przez Beneficjenta - z zachowaniem zasad kwalifikowalności wydatków. Pojęcie "rozpoczęcia realizacji Projektu" nie obejmuje zawierania umów z wykonawcami o realizację prac przygotowawczych polegających na opracowaniu dokumentacji niezbędnej do przygotowania Projektu w rozumieniu "Wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 (Osie priorytetowe 2-9). Termin rzeczowego zakończenia realizacji Projektu jest tożsamy z przewidywaną datą końcowego odbioru inwestycji/dostawy urządzeń. Wskazany w tym punkcie okres realizacji musi być zgodny z terminami wskazanymi w punkcie D.3. Szczegółowy harmonogram realizacji Projektu.
A.9. Zestawienie finansowe
Brak możliwości edycji - dane pobierane i wyliczane na podstawie danych wpisanych w punkcie F.6. Planowane wydatki w ramach Projektu wg podstawowych kategorii kosztowych oraz punkcie F.7. Źródła finansowania wydatków kwalifikowalnych Projektu.
Sekcja B. Informacje o Beneficjencie
B.1. Nazwa Beneficjenta
Brak możliwości edycji - dane pobierane z punktu A.4. Nazwa Beneficjenta.
B.2. Forma prawna
Należy wybrać z listy rozwijanej formę prawną właściwą dla Beneficjenta.
B.3. Numer Identyfikacji Podatkowej
Należy wpisać NIP właściwy dla Beneficjenta w formacie 10 cyfrowym, nie stosując myślników, spacji i innych znaków pomiędzy cyframi.
B.4. Dane teleadresowe siedziby Beneficjenta
Należy wpisać wymagane dane w celu umożliwienia właściwej identyfikacji Beneficjenta.
B.5. Dane osoby lub osób prawnie upoważnionych do reprezentowania Beneficjenta.
W celu dodania osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania beneficjenta należy kliknąć przycisk "dodaj". Należy wpisać wymagane dane osobowe mając na uwadze, iż osoba/osoby te będą zobowiązane złożyć odpowiednie podpisy na składanych dokumentach zgodnie z pkt. 6.3.1. Przewodnika Beneficjenta RPO WP 2007-2013 oraz w przypadku podjęcia pozytywnej decyzji o dofinansowaniu będą zobowiązane do podpisania umowy. W przypadku Gminy należy wpisać dane Wójta, Burmistrza lub Prezydenta oraz Skarbnika. W przypadku Samorządu Powiatowego należy wpisać dane Starosty, członka Zarządu Powiatu i Skarbnika. W przypadku Samorządu Województwa należy wpisać dane Marszałka, członka Zarządu Województwa oraz Skarbnika. W przypadku innych uprawnionych Beneficjentów wyszczególnionych w Uszczegółowieniu RPO WP należy wpisać dane osoby/osób wymienionych do reprezentacji w aktach powołujących np. statut, KRS.
B.6. Dane personalne osoby upoważnionej do kontaktu w sprawach Projektu.
Należy wpisać wymagane dane osoby upoważnionej do kontaktu w sprawach Projektu.
Sekcja C. Uzasadnienie, opis i cele Projektu
C.1. Tło i uzasadnienie - opis stanu istniejącego i uzasadnienie potrzeby realizacji Projektu
Należy przedstawić kontekst społeczny, gospodarczy, przyrodniczy realizacji Projektu, opisać stan istniejący (również za pomocą danych liczbowych) obejmujący charakterystykę istniejących istotnych z punktu widzenia projektu elementów oraz otoczenia z nim związanego. Należy również zidentyfikować istniejące problemy, które projekt ma rozwiązać lub przyczynić się do zmniejszenia skali ich występowania oraz uzasadnić potrzebę realizacji projektu. Opis może obejmować maksymalnie 3000 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
C.2. Opis przedmiotu Projektu i uzasadnienie przyjętego rozwiązania technicznego
Należy opisać, co będzie przedmiotem Projektu, przy wykorzystaniu danych liczbowych i podstawowych parametrów technicznych inwestycji. Opis musi jednoznacznie identyfikować przedmiot Projektu (również w kontekście jego lokalizacji), jasno określać jego zakres i główne etapy realizacji. Należy w tym punkcie również opisać i uzasadnić przyjęte rozwiązania techniczne i uzasadnić ich wybór. Opis może obejmować maksymalnie 3000 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
C.3. Cele społeczno - gospodarcze Projektu
Należy wskazać cele społeczno-gospodarcze Projektu, pokazując jednocześnie efekty, rezultaty oraz korzyści ekonomiczne i społeczne, które zostaną osiągnięte w wyniku realizacji Projektu (np. powstanie nowych miejsc pracy, udostępnienie nowych terenów inwestycyjnych, wzrost bezpieczeństwa). Cele określone w tym punkcie muszą być spójne ze wskaźnikami rezultatu w punkcie D.2.2. Należy również opisać powiązanie planowanych rezultatów projektu ze spodziewanymi efektami realizacji danej Osi Priorytetowej. Opis może obejmować maksymalnie 3000 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
C.4. Zgodność Projektu z celami RPO WP
Wypełnienie punktu A2 powoduje, że w punkcie tym wpisany zostanie główny cel Działania. Należy dokonać uzasadnienia w jaki sposób dany Projekt przyczynia się do realizacji głównego celu wymienionego działania. Opis może obejmować maksymalnie 3000 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
C.5. Wkład w realizację Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego i jego uzasadnienie
Należy dokonać wyboru odpowiednich elementów wedle następującego schematu: w pierwszej kolejności wskazać Priorytety, a następnie Cele strategiczne w ramach Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego, które odpowiadają oddziaływaniu i celom Projektu. Możliwe do zaznaczenia pozycje są uzależnione od wybranej Osi Priorytetowej w zakresie opisanym w przesłankach realizacji każdej z nich. Następnie należy powyższy wybór uzasadnić. Opis może obejmować maksymalnie 2000 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
C.6. Zgodność Projektu z zapisami dokumentów strategicznych oraz dokumentów warunkujących jego realizację
Wypełnienie punktu A.2. Numer i nazwa Działania w ramach Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego lub A.3. Numer i nazwa Poddziałania w ramach Działania Programu Operacyjnego (jeśli dotyczy) spowoduje, że w punkcie tym wpisane zostaną dokumenty strategiczne przypisane do wybranego działania / poddziałania. W tym przypadku należy podać uzasadnienie realizacji celów określonych dla powyższego dokumentu przez dany Projekt. Opis może obejmować maksymalnie 2000 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
Sekcja D. Harmonogram, wskaźniki, miejsce realizacji Projektu
D.1. Miejsce realizacji Projektu
Projekty realizowane w ramach RPO WP muszą być identyfikowane do poziomu konkretnego powiatu, gminy i miejscowości. Poziom powiatu - brak możliwości edycji - dane pobierane z punktu A.7. W polu edycyjnym "Gmina" należy wskazać z listy rozwijanej obszar, na którym Projekt będzie realizowany. W przypadku, kiedy Projekt będzie realizowany na terenie kilku gmin, należy je wszystkie wskazać. W polu tekstowym "Miejscowość" należy wypisać kluczowe miejscowości z punktu widzenia realizacji Projektu.
D.2. Wskaźniki realizacji celów Projektu
Wybrane przez Beneficjenta wskaźniki realizacji celów Projektu mają jak najtrafniej oddawać cele realizacji Projektu. Muszą być spójne z zawartymi informacjami w punktach C.1-C.3 formularza wniosku. Wskaźniki należy wybrać z listy rozwijanej. Beneficjent, wypełniając formularz wniosku o dofinansowanie w Generatorze Wniosków RPO WP, ma obowiązek zastosowania co najmniej jednego wskaźnika produktu oraz wskaźnika rezultatu wybranego z listy zamieszczonej w Załączniku do Przewodnika Beneficjenta RPO WP 2007-2013. Przy czym wskaźnik rezultatu powinien, w miarę możliwości, stanowić logiczną konsekwencję wyboru odpowiedniego wskaźnika produktu.
Zgodnie z Wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w formie elektronicznej (Wytyczne MRR/H/17(1)01/08 z dnia 10 stycznia 2008 r.) beneficjent jest zobligowany do wyboru danego wskaźnika z listy w sytuacji, gdy istnieje możliwość wpisania projektu w określony typ inwestycji oraz możliwość opisania całości lub części przedsięwzięć realizowanych w ramach danego projektu za pomocą odpowiedniego wskaźnika. Lista wskaźników kluczowych z punktu widzenia monitorowania efektów wdrażania funduszy UE (tzw. core indicators) stanowi Załącznik nr 3 do w/w wytycznych. Wskaźniki te będą odpowiednio wyróżnione (z dopiskiem KSI) na rozwijanej liście w celu łatwiejszej ich identyfikacji.
Wskaźniki produktu
Produkt - bezpośredni, materialny efekt realizacji przedsięwzięcia mierzony konkretnymi wielkościami; Wskaźniki produktu powinny odzwierciedlać główne kategorie wydatków w Projekcie (wydatki o znacznym udziale procentowym w całym budżecie projektu). Ich wartości w kolejnych latach powinny być podawane według rzeczywistego stanu istniejącego w danym roku. Koniecznym jest również podanie dla każdego wybranego wskaźnika źródła weryfikacji danych, czyli dokumentu na podstawie którego beneficjent dokona rzeczywistego pomiaru jego wartości.
Wskaźniki rezultatu
Rezultat - bezpośredni wpływ zrealizowanego przedsięwzięcia na otoczenie społeczno - ekonomiczne, uzyskany natychmiast lub krótko po zakończeniu realizacji Projektu. Ich wartości w kolejnych latach powinny być podawane według rzeczywistego stanu istniejącego w danym roku. W przypadku wskaźników rezultatu należy wskazać wartość bazową danego wskaźnika zmierzoną w chwili przygotowywania wniosku o przyznanie dofinansowania lub, o ile wynika to ze specyfiki wskaźnika, za rok poprzedzający rok, w którym wniosek jest składany, Wartości docelowe wskaźników rezultatu powinny być mierzone w chwili zakończenia rzeczowej realizacji inwestycji lub krótko po jej zakończeniu. W przypadku inwestycji wieloetapowych możliwe jest wskazanie wartości wskaźnika rezultatu już po zakończeniu jej poszczególnych etapów w trakcie realizacji inwestycji. Koniecznym jest również podanie dla każdego wybranego wskaźnika źródła weryfikacji danych, czyli dokumentu na podstawie którego beneficjent dokona rzeczywistego pomiaru jego wartości.
Beneficjent zobowiązany jest również do monitorowania wskaźnika rezultatu odnośnie stworzonych nowych miejsc pracy powstałych bezpośrednio w wyniku realizacji projektu. Jeśli specyfika projektu nie przewiduje powstania nowych miejsc pracy w trakcie bądź po jego zakończeniu należy wpisać wartość wskaźnika "0".
D.3. Szczegółowy harmonogram realizacji Projektu
Należy podać podstawowe informacje odnoszące się do przebiegu realizacji Projektu w formacie: "Rok. Miesiąc. Dzień" Natomiast najważniejsze etapy realizacji Projektu w układzie tabelarycznym należy podać w ujęciu kwartalnym.
Podpunkt D.3.1 - dla Projektów, w ramach, których istnieje konieczność zastosowania przepisów Ustawy Prawo Zamówień Publicznych należy podać planowany termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (w szczególności publikacji ogłoszenia). Nie ujmuje się w tym punkcie postępowań przetargowych rozpisanych na wykonanie prac przygotowawczych w celu realizacji Projektu np. studium wykonalności, projekt budowlany. Dla pozostałych Projektów, dla których Ustawa Prawo Zamówień Publicznych nie będzie miała zastosowania należy zaznaczyć opcję "NIE DOTYCZY".
Podpunkt D.3.2 Planowany termin rozpoczęcia realizacji Projektu - należy wybrać przewidywaną datę zawarcia pierwszej umowy z wykonawcą w ramach Projektu lub datę zawarcia przez Beneficjenta pierwszej umowy z wykonawcą w ramach Projektu - w przypadku wcześniejszego jej zawarcia przez Beneficjenta - z zachowaniem zasad kwalifikowalności wydatków. Pojęcie "rozpoczęcia realizacji Projektu" nie obejmuje zawierania umów z wykonawcami o realizację prac przygotowawczych polegających na opracowaniu dokumentacji niezbędnej do przygotowania Projektu w rozumieniu "Wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 (Osie priorytetowe 2-9).. Należy pamiętać, aby wybrana data była zgodna z punktem A.8. Planowany okres realizacji Projektu. Ponadto harmonogram powinien podawać terminy rozpoczęcia i ukończenia najważniejszych (faz) etapów realizacji Projektu w ujęciu kwartalnym. W kolumnie dotyczącej etapów realizacji Projektu powinno się podawać poszczególne etapy prac inwestycyjnych (robót budowlanych, dostaw lub usług).
Podpunkt D.3.3 Planowany termin rzeczowego zakończenia realizacji Projektu - należy wybrać datę podpisania przez Beneficjenta protokołu końcowego odbioru inwestycji/dostawy urządzeń. Należy pamiętać, aby wybrana data była zgodna z punktem A.8. Planowany okres realizacji Projektu.
Podpunkt D.3.4 Planowany termin finansowego zakończenia Projektu - rozumiany jako datę poniesienia przez Beneficjenta ostatniego kwalifikowanego wydatku - nie może zostać określony na termin późniejszy aniżeli 60 dni od terminu rzeczowego zakończenia projektu.
Sekcja E. Partnerzy, komplementarność, trwałość, polityki horyzontalne, promocja Projektu
E.1. Partnerzy zaangażowani w realizację Projektu
W celu dodania partnera lub partnerów należy kliknąć przycisk "dodaj". Należy przedstawić innych niż Beneficjent uczestników procesu realizacji Projektu, przede wszystkim tych, którzy partycypują w nim finansowo. Należy podać nazwę partnerów, wskazać role, jakie pełnią w Projekcie (np. współfinansujący, zarządzający po zakończeniu, inwestor) oraz przedstawić wysokość wkładu własnego partnera wraz z oczekiwaną wysokością dotacji z EFRR (jeżeli partner partycypuje finansowo w projekcie) w latach realizacji Projektu (zgodnie z punktem A.8. i F.7.). Podmioty zaangażowane w realizację Projektu musi wiązać umowa cywilnoprawna lub porozumienie administracyjne określające zasady partnerstwa, które należy dołączyć do wniosku jako załącznik. W umowie należy m.in. określić kto będzie bezpośrednio odpowiedzialny za realizację Projektu, jak będą dokonywane i rozliczane płatności, czyją własnością będzie przedmiot (produkt) Projektu po jego ukończeniu itp. Wytyczne w zakresie konstruowania partnerstw oraz zakresu umowy partnerskiej zawarte zostały w Przewodniku Beneficjenta RPO WP 2007-2013.
E.2. Komplementarność z innymi projektami (w tym realizowanymi bądź zrealizowanymi w ramach Podstaw Wsparcia Wspólnoty 2004-2006 oraz Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013).
Projekt zgłaszany do dofinansowania z RPO WP 2007-2013 może być elementem realizacji szerszego przedsięwzięcia lub pozostawać w związku z realizacją przez Beneficjenta innych projektów w ramach Podstaw Wsparcia Wspólnoty 2004-2006:
SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw
SPO Rozwój zasobów ludzkich
SPO Transport
SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich
SPO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Fundusz Spójności
Inicjatywy Wspólnoty INTERREG oraz EQUAL,
w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013:
PO Infrastruktura i Środowisko
PO Innowacyjna Gospodarka
PO Kapitał Ludzki
PO Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013,
bądź z innych źródeł zewnętrznych lub środków własnych.
Należy wskazać (tytuł Projektu, źródło finansowania, krótki opis i wartość Projektu) i krótko opisać związek pomiędzy przedmiotowym Projektem a innymi projektami realizowanymi bądź zrealizowanymi w ramach PWW 2004-2006, NSRO 2007-2013 bądź z innych źródeł zewnętrznych czy środków własnych.
Przez Projekt powiązany z realizowanym w ramach niniejszego wniosku, należy rozumieć Projekt powiązany logicznie, który ma podpisaną umowę dofinansowania lub rozpoczęła się bądź zakończyła się jego realizacja. W polu E.2. nie należy wskazywać Projektów planowanych i nie wybranych jeszcze do realizacji. Opis może obejmować maksymalnie 3000 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
E.3. Trwałość celów i sposób zarządzania projektem
W tym miejscu należy opisać:
jaka jest zdolność instytucjonalna Beneficjenta do realizacji Projektu (jakie jest jego doświadczenie w realizacji inwestycji i struktura organizacyjna)
w jaki sposób będą zapewnione środki, które zagwarantują stabilność finansową Projektu w okresie jego realizacji oraz w jaki sposób będzie finansowane utrzymanie Projektu w okresie 5 lat po jego zakończeniu
w jaki sposób prowadzone będzie zarządzanie produktami Projektu po zakończeniu jego realizacji.
Jeżeli po zakończeniu realizacji Projektu jego własność zostanie przekazana na rzecz innej niż Beneficjent instytucji należy przedstawić uzasadnienie oraz opisać czy w wyniku zmiany właściciela zostanie naruszona lub zaistnieje groźba naruszenia konkurencji na rynku.
W punkcie tym pojawia się oświadczenie Beneficjenta (bez możliwości edycji) dotyczące zachowania celów projektu, zgodnie z zapisami znajdującymi się we wniosku o przyznanie dofinansowania, w okresie 5 lat od daty zakończenia realizacji Projektu.
Punkt ten odnosi się do art. 57 Trwałość operacji Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.
Opis może obejmować maksymalnie 2000 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
E.4. Zgodność Projektu z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych
Należy podać, w ramach ilu kontraktów Projekt będzie realizowany, wskazać przedmiot kontraktu, jak również dla każdego odrębnego kontraktu należy podać odpowiedni dla wartości i rodzaju zamówienia tryb postępowania przetargowego zgodnie z Ustawą prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655). W celu dodania kontraktu lub kontraktów należy kliknąć przycisk "dodaj".
E.5. Zgodność Projektu z polityką zrównoważonego rozwoju (ochrony środowiska), w tym wpływ na obszary NATURA 2000
Należy opisać wpływ Projektu na środowisko naturalne zarówno na etapie prowadzenia inwestycji jak i po jej zakończeniu. Należy również zadeklarować czy Projekt oddziałuje na obszary sieci Natura 2000 - na obszary aktualnie wyznaczone oraz obszary planowane (shadow list): obszary siedliskowe (SOO) oraz obszary ptasie (OSO).Punkt ten odnosi się do art. 17 Zrównoważony rozwój Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. Opis może obejmować maksymalnie 1500 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania. Należy zwrócić szczególną uwagę aby informacje zawarte w tym punkcie były spójne z informacją zawartą w studium wykonalności w części poświeconej wpływu projektu na środowisko oraz stosownymi w tym zakresie załącznikami do wniosku.
E.6. Zgodność Projektu z polityką równości mężczyzn i kobiet oraz niedyskryminacji
W ramach Projektu na etapie wdrażania i po zakończeniu jego realizacji (dostępność do produktów, korzystanie z rezultatów, efektów projektu) należy zapewnić zachowanie zasady równości mężczyzn i kobiet oraz uwzględniać problematykę płci. Należy wskazać odpowiednie działania w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną w fazie realizacji Projektu jak i po jego zakończeniu w rozumieniu dostępu do wytworzonych produktów i korzystaniu z nich. Punkt ten odnosi się do art. 16 Równość mężczyzn i kobiet oraz niedyskryminacja Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. Opis może obejmować maksymalnie 1500 znaków (uwzględniając spacje). Obok pola tekstowego znajduje się licznik wskazujący na liczbę znaków, która pozostała do wykorzystania.
E.7. Sposoby promocji Projektu
W myśl art. 8 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jak również zgodnie z zapisami Strategii komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013, Beneficjenci są odpowiedzialni za informowanie społeczeństwa, w tym w szczególności społeczeństwa regionu, o pomocy otrzymanej z funduszy poprzez wykorzystanie określonych narzędzi i kanałów. W punkcie tym należy opisać sposoby promocji Projektu zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi promocji projektów UE dla beneficjentów stanowiącymi załącznik do Przewodnika Beneficjenta RPO WP 2007-2013.
Sekcja F. Informacje finansowe
F.1. Wykaz kategorii wydatków wg. załącznika II Rozp. Komisji (WE) nr 1828/2006.
Należy wybrać z dostępnej listy określone informacje odpowiadające charakterowi, rodzajowi Projektu. Możliwe do zaznaczenia pozycje w podpunktach F.1.1, F.1.2, F.1.3 są dostosowane do wybranego Działania/Poddziałania RPO WP. Pozycje w podpunktach F.1.4 i F.1.5 nie są dostosowane i zawężone z powodu braku możliwości ich przypisania do konkretnego Działania/Poddziałania, w związku z czym Beneficjent powinien wybrać kategorię najlepiej odpowiadającą specyfice własnego projektu.
F.2. Określenie poziomu dotacji UE przy zastosowaniu metody luki w finansowaniu.
Artykuł 55 ust. 2 rozporządzenia 1083/2006 utrzymujący metodę luki w finansowaniu, jako podstawę obliczania dotacji UE dla projektów generujących dochody, nie ma zastosowania w następujących przypadkach:
Projekty, które nie generują dochodu (np. drogi, za korzystanie z których nie trzeba płacić);
Projekty, których dochody nie pokrywają w pełni kosztów operacyjnych (np. niektóre koleje)
Projekty podlegające zasadom pomocy publicznej - art. 55 ust. 6.
W powyższych przypadkach beneficjent powinien zaznaczyć opcję "NIE DOTYCZY".
W pozostałych przypadkach w punkcie tym należy zamieścić wartości określonych pozycji niezbędnych do wyliczenia luki w finansowaniu. Wartości te należy przenieść z dokumentu "Studium Wykonalności" oraz wskazać rozdział i numer strony tego dokumentu potwierdzającego prawidłowość zamieszczonych danych.
F.3. Pomoc publiczna
Należy wskazać czy przedmiot Projektu (całość lub jego część) podlega zasadom Pomocy Publicznej. W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wybrać i zaznaczyć odpowiednie rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy publicznej, określające zasady i możliwości dofinansowania, w ramach którego będą ponoszone wydatki (z wyłączeniem wydatków dotyczących instrumentu elastyczności). Drugie pytanie w tym punkcie odnosi się do deklaracji Beneficjenta co do wystąpienia pomocy publicznej przy wydatkach planowanych w ramach instrumentu elastyczności. Jeśli Beneficjent nie przewiduje zastosowania instrumentu elastyczności powinien zaznaczyć opcję "NIE DOTYCZY". W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy zaznaczyć odpowiednie rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy publicznej, określające zasady i możliwości dofinansowania.
F.4. Instrument elastyczności
W przypadku gdy opis działania, poddziałania przewiduje możliwość zastosowania instrumentu elastyczności, Beneficjent powinien już na etapie przygotowania Projektu i wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie przewidzieć takie przedsięwzięcia kwalifikujące się do finansowania. W punkcie tym należy wskazać czy w ramach Projektu przewiduje się zastosowanie instrumentu elastyczności i w przypadku odpowiedzi twierdzącej podać wymagane dane (nazwa wydatku, wartość wydatku i uzasadnienie konieczności jego poniesienia w ramach Projektu). Należy zwrócić uwagę aby informacje podane w tym punkcie były spójne z informacją podaną w pkt. F.6. wniosku. Zakres stosowania instrumentu elastyczności w poszczególnych działania/poddziałaniach określony został w Uszczegółowieniu RPO WP oraz Wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
F.5. Kwalifikowalność podatku VAT.
W punkcie tym należy odpowiedzieć na pytanie: "Czy koszt podatku VAT poniesiony w ramach Projektu jest wydatkiem kwalifikowalnym?". W przypadku zarówno odpowiedzi twierdzącej jak i negatywnej wyświetli się oświadczenie Beneficjenta odpowiedniej treści bez możliwości edycji.
F.6. Planowane wydatki w ramach Projektu wg podstawowych kategorii kosztowych
W celu dodania wydatku należy kliknąć przycisk "dodaj".
W tabeli należy określić rodzaje wszystkich wydatków, które kwalifikują się do finansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego bądź nie kwalifikują się do refundacji, a są niezbędne do realizacji Projektu i będą finansowane ze środków własnych Beneficjenta.
Rodzaje wydatków, jakie mogą zostać uznane za kwalifikowane określa:
Załącznik Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 do Przewodnika Beneficjenta RPO WP 2007-2013,
bądź w przypadku projektów objętych zasadami pomocy publicznej odpowiednie rozporządzenie MRR w sprawie udzielania pomocy publicznej.
Horyzont czasowy tabeli finansowej nie podlega edycji, a lata pobierane są z punktu A.8. Planowany okres realizacji + okres poprzedzający realizację inwestycji zawierający wydatki już poniesione do czasu złożenia wniosku, a niezbędne w celu jego realizacji. W odniesieniu do poszczególnych wydatków konieczne jest zaznaczenie odpowiedzi TAK/NIE na dwa pytania:
Czy jest to wydatek poniesiony w ramach instrumentu elastyczności?
Czy jest to wydatek podlegający zasadom Pomocy Publicznej?
Niezbędne jest również określenie stawki podatku VAT w odniesieniu do poszczególnych wydatków (zwolniony, 7%, 22%). Jeśli beneficjent w punkcie F.5. Kwalifikowalność podatku VAT zaznaczy odpowiedź "NIE", funkcja określenia stawki VAT w punkcie F.6. będzie nieaktywna.
F.7. Źródła finansowania wydatków kwalifikowalnych Projektu
W rubryce tej należy dokonać podziału źródeł finansowania Projektu z jakich pokryte zostaną wydatki kwalifikowane. Suma źródeł finansowania Projektu w tym punkcie w rozbiciu na poszczególne lata musi być zgodna z sumą wydatków kwalifikowalnych w punkcie F.6. Poziom dofinansowania z EFRR w poszczególnych latach powinien być jednakowy. Horyzont czasowy tabeli finansowej nie podlega edycji, a lata pobierane są z punktu A.8. Planowany okres realizacji + okres poprzedzający realizację inwestycji zawierający wydatki kwalifikowane już poniesione do czasu złożenia wniosku, a niezbędne w celu jego realizacji.
Udział EFRR podlega limitom wynikającym z Uszczegółowienia RPO WP zgodnie z opisami przy każdym z działań/poddziałań. Ponadto poziom dofinansowania projektów z EFRR w danym konkursie może zostać ustalony na poziomie niższym niż maksymalny określony w Uszczegółowieniu RPO WP. Stosowna informacja zostanie w takim przypadku zawarta w ogłoszeniu o naborze wniosków.
Jako środki własne Beneficjenta będącego jednostką samorządu terytorialnego mogą być traktowane pożyczki lub kredyty. Poprzez pozycję "Inne" należy rozumieć między innymi: fundusze celowe, środki specjalne, itp., a w przypadku Beneficjentów będących podmiotami spoza sektora finansów publicznych również środki własne takich podmiotów m.in. organizacji pozarządowych, niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej.
W przypadku współfinansowania Projektu przez budżet państwa, w wierszu "budżet państwa" należy podać nazwę (i dalej: kwoty) dysponenta właściwej części budżetowej, który przekazuje środki pozostające w jego dyspozycji, jako współfinansowanie budżetu państwa dla realizowanego Projektu.
W przypadku występowania partnerów finansowo zaangażowanych w realizację Projektu wkład tych podmiotów musi być zgodny z punktem E.1. Partnerzy zaangażowani w realizację Projektu.
Po wypełnieniu tabeli w punkcie tym wyświetli się oświadczenie Beneficjenta (bez możliwości edycji) gwarantujące zabezpieczenie środków na realizację projektu w imieniu swoim i wszystkich partnerów Projektu.
Wydatki podlegające zasadom pomocy publicznej
W przypadku zaznaczenia któregokolwiek wydatku w pkt. F.6. jako wydatku podlegającego zasadom Pomocy Publicznej zostanie wygenerowana druga tabela: Źródła finansowania wydatków kwalifikowalnych projektu. Pierwsza tabela będzie dotyczyć wydatków kwalifikowalnych nie podlegających zasadom Pomocy Publicznej, natomiast druga tabela będzie dotyczyć wydatków kwalifikowalnych podlegających zasadom Pomocy Publicznej.
Udział środków publicznych podlega limitom wynikającym z maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego rozporządzenia MRR w sprawie udzielania pomocy publicznej. W tabeli należy określić dofinansowanie w podziale na 85% z EFRR oraz 15% z budżetu państwa. Środki własne podmiotów spoza sektora finansów publicznych w przypadku projektów podlegających zasadom pomocy publicznej traktowane są jako środki prywatne.
Sekcja G. Lista załączników i oświadczenie beneficjenta
Sekcja ta służy weryfikacji zamieszczenia załączników niezbędnych dla rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie Projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WP. Należy wskazać odpowiednie dokumenty, które zostały załączone do formularza wniosku o dofinansowanie.
Istnieje również możliwość dołączenia innych, dodatkowych załączników, które Beneficjent uzna za niezbędne w celu dokonania prawidłowej oceny Projektu.
Załączniki należy przygotować zgodnie z instrukcją przygotowania załączników stanowiącą załącznik do Przewodnika Beneficjenta RPO WP 2007-2013.
Drugą cześć sekcji stanowi oświadczenie Beneficjenta o prawdziwości zawartych danych w formularzu wniosku o dofinansowanie i załącznikach stanowiących jego integralną część. Pod oświadczeniem osoby wskazane w pkt. B.5. są zobowiązane złożyć podpis wraz z pieczątką imienną.